Rembrandt komputerowego nie-Rembrandta

7 kwietnia 2016, 12:36

Po przeanalizowaniu wszystkich znanych dzieł Rembrandta komputer stworzył obraz, który jak najbardziej przypominał styl mistrza, ale nadal mógł uchodzić za jego własną pracę. Dzięki drukowi 3D uzyskano teksturę farby olejnej.



Sieci neuronowe 100 milionów razy szybsze od algorytmu Brutus

6 listopada 2019, 05:29

Problem trzech ciał, czyli ruchu trzech ciał oddziałujących na siebie przez grawitację, stanowi poważne wyzwanie obliczeniowe od czasu sformułowania go przez Newtona. Obecnie, dzięki komputerom. możemy poznać dokładne rozwiązanie problemu, jednak nawet nowoczesnym maszynom obliczenia zajmują całe tygodnie, a nawet miesiące.


Powstał grafenowy tatuaż, który na bieżąco mierzy ciśnienie krwi

30 czerwca 2022, 09:36

Sposób pomiaru ciśnienia krwi nie zmienił się od czasu wynalezienia w 1881 roku sfigmomanometru z nadmuchiwanym rękawem. Jednak taki sposób pomiaru nie daje nam pełnej wiedzy o stanie układu krążenia. Ciśnienie krwi to ważny wskaźnik. Stres może zabić. Stres prowadzi do zmian ciśnienia, ale nie mamy sposobu, by je mierzyć czy rozumieć, mówi profesor inżynierii Roozbeh Jafari z Texas A&M University.


Co nam w mózgu gra

16 września 2010, 08:37

Nasz mózg jest cały czas aktywny. Jego fale zmieniają się, co może przywodzić na myśl przejścia w utworze muzycznym. Kiedy Mick Grierson z londyńskiego Goldsmiths College stworzył program, który pozwala komputerowi przełożyć zapis EEG na nuty i dźwięki, powstał zatem zupełnie nowy rodzaj muzyki – muzyka umysłu (Music of the Mind).


NSA buduje komputer kwantowy

3 stycznia 2014, 10:15

W ramach projektu "Penetrating Hard Targets" NSA buduje "kryptologicznie użyteczny komputer kwantowy". The Washington Post, powołując się na dokumenty udostępnione przez Edwarda Snowdena twierdzi, że na wspomniany projekt przeznaczono 79,7 miliona dolarów. Budowa kwantowego komputera zdolnego do złamania niemal każdego szyfru to tylko jedna z części projektu.


IBM dokonał przełomu na polu maszynowego uczenia się

14 sierpnia 2017, 10:09

Badacze z IBM Reseach poinformowali o dokonaniu przełomu na polu algorytmów maszynowego uczenia się. Są bliscy osiągnięcia idealnej wydajności podczas skalowania. Ich nowe oprogramowanie DDL (distributed deep-learning) zapewnia niemal liniowe przyspieszenie wydajności z każdym dodanym procesorem


Algorytm sztucznej inteligencji równie dobrze wykrywa raka piersi jak radiolodzy

16 września 2020, 09:12

Porównanie trzech komercyjnych systemów sztucznej inteligencji wykorzystywanej w diagnostyce obrazowej raka piersi wykazało, że najlepszy z nich sprawuje się równie dobrze jak lekarz-radiolog. Algorytmy badano za pomocą niemal 9000 obrazów z aparatów mammograficznych, które zgromadzono w czasie rutynowych badań przesiewowych w Szwecji.


Anemia sierpowata jest 11-krotnie bardziej śmiercionośna niż się sądzi

28 czerwca 2023, 12:20

Nowe badania sugerują, że anemia sierpowata (niedokrwistość sierpowata) jest 11-krotnie bardziej śmiercionośna, niż wynika z samych tylko danych dotyczących przyczyn zgonów, informują naukowcy z Institute for Health Metrics and Evaluation w Seattle. Choroba ta jest nie tylko zbyt rzadko rozpoznawana, ale zwiększa też ryzyko zgonu z powodu infekcji, udarów, chorób serca, nerek czy komplikacji porodowych. A to oznacza, że niezdiagnozowany pacjent z anemią sierpowatą, który zmarł z powodu udaru trafi do statystyk jako ofiara udaru i nie dowiemy się, że udar został spowodowany przez anemię sierpowatą.


Tylko trzy kategorie

11 kwietnia 2008, 11:19

Chociaż ludzie wpisują w wyszukiwarkach miliony różnych zapytań, naukowcy twierdzą, że za pomocą prostej metody można je przypisać do jednej z zaledwie trzech kategorii (Information Processing & Management).


Czego potrzebują fotorealistyczne gry 3D?

13 lutego 2012, 11:41

Tim Sweeney, założyciel firmy Epic Games stwierdził podczas zakończonej właśnie konferencji DICE Summit, jeszcze za naszego życia doczekamy fotorealistycznych gier 3D renderowanych w czasie rzeczywistym. Sweeney zauważył, że każde kolejne udoskonalenie techniczne pojawiające się w grach od Ponga po Crisis wiedzie nas ku takim właśnie grom.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy